• داروخانه اینترنتی دکتر حقیقی
    داروخانه اینترنتی دکتر حقیقی
  • خرید اینترنتی داروهای گیاهی و طب سنتی
    خرید اینترنتی داروهای گیاهی و طب سنتی
  • حکیمت: دری به تندرستی
    حکیمت: دری به تندرستی

روش های صحیح پخت بادنجان

سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱

1. ابتدا باید پوست آن را جدا کنند و یا با پوست چهار شق نموده و خار زده و داخل و بیرون آن نمک بمالند و یا ورق نمایند و بر آن نمک بمالند و بر روى هم بچینند و دو سه ساعت در آب سرد بگذارند تا آب سیاه و تیزطعم گردد. سپس آن آب را بریزند و دوباره روی آن آب بریزند و این کار را به دفعات تکرار کنند تا آب دیگر سیاه نشود و تیزى بادنجان کم شود. پس آن را خوب شستشو دهند و با گوشت بره و بزغاله جوان و یا مرغ جوان فربه و روغن گاو تازه بپزند.

2. یا پس از مراحل بالا (تا پایان خیساندن مکرر) و شستشو، آن را در روغن بریان کنید و بگذارید دم بکشد تا خوب بپزد.

3. همچنین می توان پس از مراحل بالا (تا پایان خیساندن مکرر) و شستشو، آن را بدون گوشت با روغن گاو پخت.

3. همچنین می توان آن را ورق ورق کرده به دستور ذکرشده نمک بمالند و آب سیاه و تیز آن را در چند مرحله دور بریزند و سپس در روغن بریان کنند.

4. یا پس از مراحل بالا (خیساندن مکرر) آن را در تنور و یا در خاکستر گرم اجاغ (فر) بگذارند تا پخته شود و سپس بیرون بیاورند و پوست آن را جدا کنند و ریشه‏های آن را جدا کنند و له کنند و همراه گوشت و یا بى گوشت در آن نمک و پیاز و زنجبیل تر خردکرده و مقدارى ماست بریزند و در روغن بریان کنند یا بدون بریان کردن (بدون گوشت آن را) تناول کنند (بریان نشده را به هندى بهرته نامند).

5. در روشی دیگر می توان بعد از کاردی کردن بادنجان و یا ورق کردنش خلال داخلش کرد و با نمک شکم آن را پر کرد و یا نمک بر آن مالید و اجازه داد تا زرداب تند آن جدا گردد سپس با آب خالص پاک شست و به دستور بیان شده در بالا پخت و میل نمود.

6. همچنین می توان بادنجان را با آب و نمک جوشاند و آب آن را ریخت سپس پخت.

پس از پخته شدن، باید غذای آماده شده با بادنجان را با سرکه یا آبکامه یا مخلوط آب انار ترش و شیرین و اناردان و گلپر و کرویا و امثال اینها که مصلح و دافع سدّه هستند میل نمود.

بادنجانى که مدتى بر درخت مانده باشد و یا سفت شود و نرسد نباید خورد.

منبع: مخزن الادویه
نویسنده: حکیم عقیلی
برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.